12 september 2007

L

..som i Ledighet och Latte..

Jag har börjat inse att jag inte längre är ledig varje dag. När man har varit det i nästan tre månader blir man lätt lat, men nu är det andra bullar och jobb för hela slanten. I början var det förstås tungt och svårt att vänja sig, men nog har jag allt börjat komma in i arbetstempot igen.


Efter att ha jobbat sex dagar i sträck börjar äntligen ledigheten närma sig. Jag jobbar imorgon, sen får ja en
heeel dag fylld med ledigt, det känns härligt.
Hela sju dagar med kaffemaskin, toast och bakverk. Och latte.
Latte, latte, latte.


Om sju dagar till kan jag kanske till och med göra latte med ett löv. Eller kanske ett hjärta. Detta istället för mina nu patetiska försök till mönster som mer är små vita, fosterliknande motiv i den krämigt fluffiga mjölk- och espressoblandningen. Men med lite fantasi kan man i och för sig få det till att det liknar en ros. Eller en liten kossa. Eller något annat.

Det är ju helt sjukt vad mycket latte folk dricker i den här stan. Det bara rasslar när mjölken och kaffet går åt. Enligt min åsikt är det inte ens gott! Jag menar, hemma i Umeå, vars kan man ens köpa en latte som man kan ta med sig när man kilar iväg till jobbet eller ska gå och shoppa på stan?

När nu Umeå ändå kom på tal kan jag inte annat än att tänka på att det är så mycket som skiljer sig mellan Umeå och Stockholm. Stockholm är mer. Till och med om man jämför bara lilla Kista galleria med hela Umeå centrum så känns Umeå väldigt stelt, tråkigt och helt enkelt lite.
Till exempel:
I gallerian där jag jobbar är det ett flöde av folk hela dagen, fullt ös. Men i Umeå cenrum, mitt på dagen rör sig endast ett flertal nyblivna mammor med sina barnvagnar, lite pensionärer och ett par andra människor. Detta lunkandes.
(Och Umeå tror sig kunna bli kulturhuvudstad 2014, fortfarnade?)
Ja, alla inbitna jag-ska-aldrig-flytta-från-Umeå-personer, jag vet att ni tycker att Umeå är så mycket mer än vad man kan tro och att det faktiskt finns massor av saker att göra om man bara vill. Det är ändå ingenting för mig och det går inte att övertyga mig. Men grattis till er som är så säkra på att er plätt med gräs är den allra grönaste.

Ett annat ord som innehåller L är ordet Lat. För det är syster just nu. Hon ber någon annan byta kanal på tvn när fjärrkontrollen nästan ligger i hennes knä.
En applåd för det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och Karl diskuterade faktiskt det där med latte för nån dag sedan, och hade samma åsikt som du (dvs att man aldrig ser folk med takeaway latte i den här stan...) varför inte liksom?

Eduardo Waghorn sa...

Hälsningar!! Funderare I har låter du en mycket intressant blog… så mig läsa dig med stillhet:),
På något sätt besöker varma hälsningar från Chile, mitt utrymme, om du önskar, och något att säga din kommentar även på ditt egna språk.
Jag fick en översättare, så du kan översätta från spanjor till engelska eller svensk.
En kram!

Josefin sa...

Jag tror inte att Umeborna skulle köpa takeawaylatte heller...

Anonym sa...

Jag och Frida funderade på att köpa takeawaylatte igår på stan.
Och djurens brevlåda skivan kostar bara 49 kr nu på ginza.se,värsta klippet!