28 september 2007

Tunnelbaneäckel

Antal timmar en fjärdedel av en kexchoklad klarar sig i min jackficka innan jag äter upp den:
43, 5
Detta trots att den låg i den fickan som mitt tunnelbanekort, min mobil och mina pengar ligger. Tror att det borde klassas som nåt sorts rekord.

En sak jag undrar över är varför jag alltid måste bevittna äckliga saker på tunnelbanan. Förra veckan satt jag bredvid en tjej som drack något ur en flaska. Hon såg helt vanlig ut och enligt min åsikt är det normalt att dricka en läsk eller-vad-det-nu-var. Denna åsikt hade jag dock bara tills hon spillde lite, slickade på flaskan från botten till kork, slickade av sina fem fingrar ett efter ett och avslutade med att sitta och smaska med läpparna en stund. Jag kanske är känslig, men jag gillar inte att folk jag inte känner sitter och slickar på saker när jag ser på.

När jag och K åkte hem efter att ha varit ute i onsdags satt jag bredvid en som luktade så illa ur munnen att jag misstänkte att han glömt att spola sist han varit på toaletten OCH sedan druckit ur toalettvattnet. Det var förskräckligt vad jag började må illa. (Här kan även shotsen från kvällen haft en viss inverkan.)

Igår satt jag mitt emot en tjej som plötsligt tog hon fram en burk med Keso (vilket jag tycker är bland det äckligaste som finns). Hon tog även fram en sked och började inte äta ur Kesoburken, nej, hon öste i sig sked efter sked samtidigt som hon smaskade och skrapade skeden mot tänderna i varje tugga. Jag fick mer och mer ont i magen av att se och lyssna på detta. Jag försökte titta bort, men allt jag såg var att den som satt bredvid henne sniffade på trycksvärtan i sin Metro. (Varför?) Jag tog inte tid, men efter ca trettiotvå och en halv sekund hade hon ätit upp sin Keso. Hela burken. Allt jag kunde tänka var "Snälla, slicka inte på foliet" medan hon försökte skrapa i sig varenda liten snutt som fanns kvar i burken. Som tur var gjorde hon inte det, utan hon slickade av hela skeden innan hon stoppade den i sin jackficka.


Denna upplevelse var så otevlig för mig att jag drömde en mardröm inatt. Den handlade om att jag var i en mataffär vars utbud endast bestod utav Keso. Då fick jag ont i magen igen.

Snart säger jag upp mig från tunnelbanan.

Inga kommentarer: