27 november 2007

En måndagskväll, en flaska vin

Ikväll var jag på besök hemma hos A. Hon bor långt bort. Man måste åka pendeltåg, vilket är en upplevelse i sig för ett rönnbär som mig. Mesta delen av resetiden gnällde jag för att det var jobbigt att vänta, långt att gå och att det tog lång tid att åka. Bortskämd är vad jag är!

Hemma vid A:s köksbord satt vi hela kvällen. Vi inledde med att öppna upp varsitt paket pepparkaksdeg som vi sedan satt och kavlade ut på varsitt underlägg i plast. Vi hade inga pepparkaksformar, men vi jobbade på ganska bra med att skära ut små figurer ur degen. Jag gjorde en hund, en smiley och en bokstav. A gjorde en bil, en giraff och några figurer som hon rullade och sedan bara plattade ut lite lätt. De blev tjocka och mjuka när vi gräddade dem. Dessutom såg det ut som om två barn i 3-årsåldern hade skapat dessa krokiga och tjocka pepparkakor med barnsliga motiv. Efter en stund tröttnade jag och gjorde runda pepparkakor med hjälp av ett glas. Tillslut hade vi tre plåtar med pepparkakor, plus en plåt med brända kakor som vi råkade glömma i ugnen då vi pladdrade på för mycket. 6-7 minuter är något som går obemärkt förbi då man har många oviktiga saker att prata om.

Till A har jag sagt att jag inte tycker om vin. Ända tills idag kunde jag stå för att jag tycker att det är äckligt, men A plockade fram en flaska vin och bjöd mig på ett glas. Ett glas blev två och tillslut hade vi delat på hela flaskan samtidigt som vi satt och åt pepparkakor, skvallrade och pratade strunt. Jag skulle nog kunna konstatera att det är första måndagskvällen som jag dricker vin. ..eftersom jag inte dricker vin egentligen.

2 kommentarer:

Vår nya värld sa...

Oh herregud! :) Det måste ha vart Aurora... ;)

Mammis Blogg sa...

Vin och pepparkaror låter värre än saffransbröd med kaviar på.