12 januari 2008

Begravning

Igår vad det begravning av Mommo. Det var såklart sorgligt, men ändå fint. Minisyster spelade fiol framför kistan och jag tror inte att ett öga var torrt när de vackra tonerna ekade i hela kyrkan.
Samtidigt var det också trevligt att få träffa många av Mommos syskon och få ansikten på namn man har hört så många gånger förut. Allihopa påminde mycket om Mommo på olika sätt. Särskilt en utav hennes systrar som använde samma gester, pratade lika mycket och på samma sätt, fast på finska. Syskonen berättade också många historier och delade med sig av sina minnen av mormor K.
Efter begravingen var jag alldeles slut på alla sätt. Jag somnade till Let's dance i soffan, vaknade och gick och la mig några timmar senare. Sedan sov jag som en stock hela natten. När jag höll på att somna såg jag Mommo framför mina ögon. Hon var välklädd, frisk och glad. Jag tror att hon är det nu, vars hon än är.

Inga kommentarer: