31 mars 2008

Skoställ: 59 kr, Färg: 200 kr. NEJ TACK!

Idag skulle jag köpa färg så att jag kunde måla mitt skoställ.
Jag förväntade mig att det skulle bli ganska billigt att köpa färg till det, men gick demonstrativt ut från Hobbyaffär 1 när expiditen rekommenderade hobbylack till att måla min skohylla. Jag ville ha vanligt, hederlig färg, inte hobbylack i miniburkar.

Jag gick till Hobbyaffär 2 där jag frågade gubben som jobbade där vad han rekommenderade för färg. Först tog han fram en pytteliten burk med färg som helt uppenbart inte skulle räcka till. När jag sa att det var för lite tog han mig raka vägen mot halvlitersburkarna.

Han tog fram en burk för 139 kronor som han tyckte att jag skulle ha. Jag tyckte det var alldeles för mycket, men eftersom jag är svag för erbjudanden och påprackning sa jag att jag skulle köpa färgen.
Då skulle jag såklart också ha lacknafta till den.
Jag ljög och sa att jag hade lacknafta hemma redan.
Okej, då saknade jag bara en pensel och han visade upp en förpackningen med tre dyra penslar. Jag påpekade att jag bara behövde en pensel till att måla en skohylla.
Till slut gav han med sig.

Det fanns penslar för 12 kronor och det fanns penslar för 50-100 kronor. Såklart vägledde han mig mot den dyraste:

- Den är jättebra och håller länge, så det kan verkligen vara bra att satsa på en lite dyrare pensel, tyckte han.
- Jag ska bara använda den en gång. Kan man inte använda de här penslarna?
- Jo, men de är tunnare och tar inte upp lika mycket färg., försökte han.
MY ASS, tänkte jag och tåg ett envåldigt beslut om att köpa den billigaste penseln. Han försökte i alla fall få mig att köpa två, ifall jag inte hade nån lacknafta hemma. Ändå skulle jag behöva blanda ut färgen med lacknafta, sedan skulle färgen torka i 16 timmar. Mellan varje lager.

Jag tackade för hjälpen, gick till ett avskiljt hörn i butiken och dumpade färgen, köpte penseln för 12 kronor och gick tillbaka till hobbylacken. Det fanns en stor burk som jag inte sett tidigare till ett pris som inte var 3 ggr av vad skohyllan kostade.

Hobbylack duger bra. Det har jag målat möbler med förut. Jag var visserligen nio år och målade dockhusmöbler, men ändå, I still got it...

Inga kommentarer: