17 november 2007

Budgethelg i Stockholm

Mina helger är ju inte utsatta enligt det gamla hederliga "svensson-systemet", så min helg den här helgen är fredag och lördag. Min budget för hur mycket jag får använda den här månaden är farligt nära noll-sträcket, så den här helgen ska bli så billig som möjligt. Budgethelg.

På fredagen gick jag upp tidigare än vad jag brukar på vardagar, allt för att träffa mina gamle vän M.L. Vi tog en frukostmeny på Café 60 på Sveavägen. En stor ostsmörgås, kaffe/te och juice för bara 28 kr! Kan en caféfrukost bli mer budget? Sedan gick vi en lång promenad i Stockholms innerstad, samt tittade på kvinnorna som stod och högg ved på Sergels torg. Varför de gjorde det är oklart. Vi tänkte slå på stort och bli bjudna på en halv våffla, men kön var för lång och eftersom vi båda är intoleranta mot laktos kanske det ändå var för vårt eget bästa.

Väl hemma insåg jag att jag inte hade något bröd. Budgethelgen till ära gick jag och köpte mjölk och jäst och bakade det goda hälsobrödet, recept direkt från Mammi. På kvällen kom K och såg på tv och film (på datorn) tillsammans med mig. Vi kostade på oss godis som blev billigt, eftersom K hittade en tjuga på marken utanför Konsum.

Idag har vi stoppat i oss en rejäl grötfrukost som ska ge oss energi till att åka på Ikea, bara för att titta. För här i Stockholm krävs det inte tre timmars bilfärd enkel väg och stora inköp för att kompensera bensinen då man ska på Ikea. Nej, det är bara att ta tunnelbanan och åk å kik!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är så tråkigt tycker jag! :(