17 november 2007

"Ikea, this is comfortable"

Eftersom vi följde sl:s reseplanerare tog det en evighet innan vi kom fram till Kungens kurva, det bara skrek omväg om rutten med tunnelbana och buss. Förra gången blev vi avsläppta vid entrén, men den här gången fick vi gå från Heron City. Därför var vi vrålhungriga när vi kom fram, en grötfrukost håller ju inte hur länge som helst.

Direkt vi kom fram gick vi in i matsalen och beställde varsin köttbulletallrik. 10 köttbullar, potatis, sås, sylt, sallad, bröd och dryck för 35 kronor. Budget, eller vad? (Jag vet att det är billigare att äta mat hemma, men vi var faktiskt hungriga!)
Eftersom jag varken äter köttbullar eller gräddsås blev jag lite yr och illamående, men som man säger: He kosta å va me.

Runt, runt gick vi inne på Ikea. Vi tittade på toaletter, provade fotöljer, bläddrade i en bok och fällde ur oss kommentarer som "såhär skulle jag kunna bo" och "vilken förtjusande liten lampa". Jag kunde inte låta bli att börja anse att jag behövde saker. Jag plockade på mig några prylar och när jag var framme vid kassan och skulle betala var mina planerade investeringar:
-En papperskorg - för jag har en papperspåse som papperskorg nu och en svart papperskorg i plast för 19 kr kan väl inte skada?
-Batterier - för jag kan behöva ett lager till kameran och de kostar bara 19:50.
-Ett skohorn - för mina skor börjar bli tillplattade i hälarna.

Kön till kassan visade sig vara evighetslång om man jämförde med mitt sjunkande humör och längtan efter att få sätta mig ned och vila bort illamåendet. Därför blev det inga inköp den här dagen. Bra för min budget och jag klarar mig väl ändå utan papperskorg, skohorn och batterier några dagar till?

Trots att jag faktiskt lyckats gå på Ikea utan att köpa något är jag väldigt nöjd. Man ska inte underskatta lite gratis underhållning och tidsfördriv!

Inga kommentarer: