4 december 2007

I sällskap av Sylar och frågvisa främlingar

Ikväll har jag varit hos syster och Sylar, nej förlåt, D. Vi har tittat på Heroes, ätit thaimat och fikat brunisar. Jag och syster konstaterade att om man sneglar på D eller tittat på honom samtidigt som man skakar jättemycket på huvudet ser han ut som Sylar. Scary!

På tunnelbanan hem var den en kille som vände sig mot mig och levererade frågan "skulle du tycka att det var varmt att ha på sig en pälsmössa inomhus när du var på konsert?". Givetvis förklarade jag att det inte skulle vara mitt förstahandsval för ändamålet.

Så fort jag hade öppnat käften förstod han att jag inte var från trakterna. Han började gissa:
Han: Karlstad!
Jag: Ehm, nä, inte ens nästan.
Han: Gävle!
Jag: Längre norrut.
Han: Sundsvall, Östersund.
Jag: Lite mera norrut.
Han: Åh, jääävlar! Går det att komma längre norrut?
Hans sällskap: Hon är säkert från nåt ställe där man är berättigad att ha pälsmössa.

Tillslut erkände jag att jag var från Ume och han såg ut att rysa av tanken på en sådan liten stad långt uppe i norr. En stund senare somnade han.

4 kommentarer:

Vår nya värld sa...

Tänk dig mig då som lever med människan...

Vår nya värld sa...

Men det är ngt charmigt med norrlänska... Du kom väl ihåg när vi var ute. *asg*
Men man ska ju inte prata med främlingar...

Anonym sa...

Fina människor du stöter på i huvudstaden! :)

Anonym sa...

Du föresten, hur gjorde vi/du de där små chokladgodisarna förra året. Tänkte vara mammig och göra själv!