20 mars 2008

Oerfarna flygpassagerare

Varför kommer man till flygplatsen, springandes mot säkerhetskontrollen en kvart innan planet går, när man inte ens vet hur man gör för att gå igenom där?

Igår stod två personer, som uppenbarligen sällan eller aldrig hade åkt flyg, framför mig. Till att börja med frågade de om man skulle lägga alla sina väskor på bandet. Vad trodde de egentligen? Att man bara röntgar utvlada delar av bagaget eller att man kör igenom misstänkta terrorister genom maskinen?

Medan jag stod och himlade med ögonen sladdade en tjej in framför kontrollen, var plötsligt bakom nacken på mig, och frågade om hon fick gå före.
"Mitt plan går om 15 min!"

Hon fick slinka förbi, men paret framför hade tydligen ännu mer bråttom, de fräste att deras plan gick om tio minuter. Ändå såg de inte speciellt stressade ut. Slutligen tog de sig ändå igenom kontrollen, dock utan att lägga upp sin sista väska på bandet. Killen som jobbade där fick sträcka sig över hela bandet och dra upp väskan för scanning.

När tjejen som fick gå före gick igenom kontrollen tänkte jag att det skulle pipa. Samma sekund som hon gick igenom lyste en röd lampa medan larmet skrek. Hon hade fortfarande på sig en väska som innehöll mobiltelefon, mp3 och liknande. Dessutom hade hon pins och smycken som fick detektorn att göra utslag. Slutligen var de tvugna att ta henne åt sidan för att hon hade tagit med sig en hårspray i handbagaget.
Mina suckar kunde inte bli djupare.

Till slut fick även jag gå igenom och gå till min gate. Det gick snabbt och smidigt och för personalen gick jag nästan obemärkt förbi. Ingen besvärligt jag-vet-inte-hur-man-flyger-passagerare!

Inga kommentarer: